Πρόσφατα έγινε μια ενημερωτική συζήτηση με θέμα : «τροχαία δυστυχήματα». Από αυτήν προέκυψαν τα εξής συμπεράσματα:
1. Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την «πρώτη αιτία θανάτου και αναπηριών για τους κάτω των 45 ετών»,
2. «Το κόστος κατασκευής ενός δρόμου στην Ελλάδα είναι 6 φορές μεγαλύτερο από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο»,
3. «300 τροχαία κάθε χρόνο οφείλονται στις διαφημιστικές πινακίδες»
4. Ο συνολικός αριθμός θυμάτων και τραυματισμών λόγω τροχαίων προβλέπεται να έχει αυξηθεί κατά περίπου 65% από το 2000 έως το 2020, αν δεν αυξηθεί η προσπάθεια ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας.
Όλοι μας υποθέτω έχουμε υπόψη μας τη θεωρία «πως οι τροχαίες συγκρούσεις είναι 'ατυχήματα' και μάλιστα 'εξ αμελείας'». Νομίζω πως δεν είναι έτσι και διαφωνώ. Η θεωρία αυτή έρχεται με ένα πολύ ειδικό τρόπο να ξεπλύνει, εφησυχάσει και αποενοχοποιήσει τους εμπλεκόμενους. Από τον 'αμελή' οδηγό που παραβιάζει το κόκκινο, τον 'αμελή' δήμαρχο που δεν ξηλώνει τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, τον 'αμελή' νομάρχη που ξεχνάει να φτιάξει στηθαία στους γκρεμούς, τον 'αμελή' υπουργό που ξεχνάει κάθε υποτροπή να πατάξει τη διαφθορά που ο ίδιος δηλώνει πως κυριαρχεί στο χώρο απόκτησης διπλωμάτων οδήγησης.
Ασφαλώς και υπάρχουν ανθρώπινα λάθη. Δεν αθωώνουν όμως τη δολοφονική οργάνωση των συγκοινωνιών από πλευράς των υπευθύνων. Όπως πολύ σωστά επισημάνθηκε στη συζήτηση, το κόστος κατασκευής στην Ελλάδα είναι 6πλάσιο από το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό!!. Από το οποίο βέβαια μεγάλο ποσοστό καρπώνονται λαμόγια-εργολάβοι της οδοποιίας οι οποίοι αφού πληρώνονται κανονικά την κατασκευή από τα λεφτά των φορολογουμένων επιβάλλουν και επιπλέον διόδια για δρόμους ακατάλληλους για ασφαλή οδήγηση (νέο εφεύρημα και αυτό).
Υπάρχει λοιπόν επείγουσα ανάγκη να ευαισθητοποιηθούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Η εκπαίδευση των παιδιών για θέματα οδικής ασφάλειας, δεν πρέπει να αγνοείται καθ' ότι είναι από την ευαίσθητη παιδική ηλικία που θα πρέπει να αποκτούνται οι σημαντικές γνώσεις για την οδική ασφάλεια. Η εκπαίδευση αυτή θα πετύχει τη μείωση των θανάτων, μόνιμων αναπηριών και τραυματισμών από τα τροχαία δυστυχήματα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΙΑΝΝΑΡΟΣ