Χτες το απόγευμα στην αίθουσα κινηματοθεάτρου του Δήμου Σικυωνίων, στις 7:00, πραγματοποιήθηκε εσπερίδα- στην ουσία διαβούλευση –για την παιδεία. Ήταν μια πρωτοβουλία της Ένωσης Συλλόγων Γονέων του Δήμου , στο πλαίσιο των ανοιχτών διαβουλεύσεων που διοργανώνει η Συντονιστική Επιτροπή Φορέων Δήμου Σικυωνίων σε συνεργασία με τον Δήμο και είχαν κληθεί Σύλλογοι Γονέων σχολείων, κοινωνικοί φορείς, Δήμαρχος και Δημοτικοί σύμβουλοι και υπηρεσιακοί παράγοντες της Εκπαίδευσης στο νομό.
Η έναρξη των εργασιών έγινε από τον πρόεδρο της ένωσης κ. Κουκουμέλη, ο οποίος και στην εισήγησή του επισήμανε τα προβλήματα, τις ελλείψεις που απασχολούν τα σχολεία του Δήμου Σικυωνίων, καθώς και τις προτάσεις για την αντιμετώπισή τους (έλλειψη κτηρίων, αιθουσών διδασκαλίας, αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, συντήρηση μονίμων εγκαταστάσεων, φύλαξη- προστασία κτηρίων και υποδομών). Ζήτησε τη συνδρομή του δήμου για την αντιμετώπιση των
παραπάνω, καθώς και την υλοποίηση των δεσμεύσεων της Δημοτικής πλέον αρχής κατά την προεκλογική περίοδο. Ανακοίνωσε επίσης πως στις 11 Φεβρουαρίου στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Κιάτου, θα γίνουν οι εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Γονέων.
Τη συζήτηση που ακολούθησε, αρχικά μονοπώλησε το «καυτό» και επίκαιρο ζήτημα της συγχώνευσης – κατάργησης σχολικών μονάδων στον Δήμο Σικυωνίων, στο πλαίσιο των μέτρων που προωθεί πανελλαδικά το Υπουργείο Παιδείας. Γρήγορα όμως, το όλο ζήτημα επεκτάθηκε από τους ομιλητές μοιραία ,και πέρα από τους αριθμούς, στη διάσταση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης που θα πρέπει να είναι και το ζητούμενο από όλους μας, Δήμος, γονείς, φορείς.
Πρώτη εντύπωση , η καλή παρουσία της Δημοτικής Αρχής( Δήμαρχος,, Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Αντιδήμαρχοι Χουσελάς, Παπαβασιλείου , η οποία κάθε άλλο παρά τυπική υπήρξε. Τοποθετήθηκαν στα θέματα που έβαλε εισηγούμενη η Ένωση Γονέων (ο καθένας χωριστά), αλλά και πήραν οι περισσότεροι ξεκάθαρη θέση ,τόσο σε ερωτήσεις που τους υπεβλήθησαν όσο και στα προβλήματα των σχολείων και την αντιμετώπιση τους στα πλαίσια του Καλλικράτη .Κοινώς δεν «μάσησαν» τα λόγια τους. Ιδιαίτερα ο Δήμαρχος κ. Σταματόπουλος ξεκαθάρισε ότι:
1. «Θα είμαστε δίπλα σε κάθε πρόβλημα κάθε σχολείου, και σε κάθε φορέα εμπλεκόμενου με την παιδεία»
2. «Προχωρήσαμε σαν Δήμος σε μειώσεις των αποδοχών όλων των εμπλεκομένων (από τον Δήμαρχο έως τους Δημοτικούς Συμβούλους) από 10 έως 50% από τα έξοδα παραστάσεως ,προκειμένου να εξευρεθούν πόροι (άμεσα) για την αντιμετώπιση προβλημάτων των σχολείων».
3. «Δεν συμφωνούμε σε καταργήσεις- συγχωνεύσεις σχολείων με κριτήρια οικονομικά ή οικονομικίστικα. Τουναντίον θέλουμε να θεσπίσουμε κριτήρια παιδαγωγικά- λειτουργικά που θα προκύψουν μέσα από συζητήσεις με τους εκπαιδευτικούς, γονείς κ.λπ., που θα έχουν ως στόχο μια καλύτερη παιδεία. Δεν θα πούμε ναι σε πρόταση συγχώνευσης ή κατάργησης σχολείου εάν δεν πειστούμε ότι οι μαθητές αυτών των σχολείων δε θα τύχουν καλύτερης παιδείας, σε καλύτερες συνθήκες με καλύτερους για αυτούς όρους. Τα σχολεία πρέπει να λειτουργούν έτσι ώστε να υπάρχουν όλες οι ειδικότητες, να γίνεται «πάντρεμα» παλαιών και νέων εκπαιδευτικών ώστε να εξασφαλίζεται η πείρα με το νέο αίμα στην εκπαίδευση, να τηρείται η δέουσα αναλογία δασκάλου – μαθητών. Δεν μπορεί αυτό να αποτελέσει κριτήριο συγχώνευσης ή κατάργησης σχολείων. .. ».
4. Θα τεθεί το θέμα για συζήτηση και στο Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε να παρθεί απόφαση για τις καταργήσεις- συγχωνεύσεις σχολείων.
Αρνητική εντύπωση σε όλους τους παρευρισκόμενους, προκάλεσε τόσο η απουσία των Διευθυντών Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, όσο και το γεγονός πως δεν μπήκαν στον κόπο!!! να στείλουν αντικαταστάτες τους (εάν αδυνατούσαν να παραβρεθούν), ή έστω να ενημέρωναν για την απουσία τους , διοργανωτές και κοινό. Ήταν μήπως ένας τρόπος να αποφύγουν την ανακοίνωση ειλημμένων αποφάσεων ;
Οι συνδικαλιστές της Πρωτοβάθμιας, τοποθετήθηκαν επί του θέματος της «κατάργησης και συγχώνευσης σχολικών μονάδων». Ο εκπρόσωπος της Πρωτοβάθμιας, γνωστοποίησε τις προτάσεις του Δ.Σ. του Συλλόγου (συγχωνεύσεις- καταργήσεις), ενώ ο εκπρόσωπος της Δευτεροβάθμιας, διευκρίνισε πως δεν τίθεται τέτοιο θέμα για τα Γυμνάσια-Λύκεια του Δήμου, μετά και από συζητήσεις που έγιναν με τον Προϊστάμενο και τον Διευθυντή Εκπαίδευσης, όμως για το μέτρο γενικά της «κατάργησης και συγχώνευσης σχολικών μονάδων» που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας εξήγησε πως οι λόγοι τους οποίους επικαλείται, κάθε άλλο παρά αντικειμενικοί, παιδαγωγικοί, λειτουργικοί και ουσιαστικοί είναι. Τόνισε επίσης πως η πολιτεία τόσα χρόνια φρόντισε για την αποδυνάμωση των ορεινών και ημιορεινών σχολείων, δίνοντας μάλιστα και επίδομα μεταφοράς των μαθητών προς το τα σκολεία του κέντρου, ή πληρώνοντας υπέρογκα ποσά στο ΚΤΕΛ για το σκοπό αυτό.
Από τους υπόλοιπους ομιλητές τονίστηκε πως « η εν κρυπτώ» διαδικασία που έχει ξεκινήσει μεταξύ των Δ/ντών Εκπαίδευσης και Περιφερειακών Διευθυντών σχετικά με το ζήτημα των συγχωνεύσεων (μέχρι και τη στιγμή εκείνη δεν είχε τεθεί η διαδικασία υπόψη των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας –Ν. 1566/85, αλλά ούτε και στην αιρετή Περιφερειακή Διοίκηση, όπως οι διατάξεις του Ν. 3852/2010 προβλέπουν), είναι ιδιαίτερα ανησυχητική. Επειδή δε νοείται …… προσωπική!! αλληλογραφία μεταξύ των διαφόρων κλιμακίων της Διοίκησης και επιπροσθέτως τα στοιχεία αυτά αποτελούν δημόσια έγγραφα μη διαβαθμισμένα, η μη δημοσιοποίησή τους θεωρείται ότι παραβιάζει στοιχειώδεις κανόνες δεοντολογίας και δημοκρατίας στη Διοίκηση της εκπαίδευσης. Επίσης καταγγέλθηκε το γεγονός ότι το Υπουργείο επέλεξε και διέθεσε μόλις 4 ημέρες για διαβούλευση ένα τόσο σοβαρό θέμα. Έγινε επίσης αναφορά στις ελλείψεις σε προσωπικό (1000 περίπου κενά μόνο στην Πρωτοβάθμια), στην έως και ανύπαρκτη χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, στα 350 κενά Φυσικής Αγωγής τα οποία όχι μόνο δεν καλύπτονται, αλλά ακόμα χειρότερα καλύπτονται από…δασκάλους!!! Κατόπιν εντολών των Διευθυντών Εκπαίδευσης.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με πληροφορίες (στους διαδρόμους της αίθουσας), η Πρωτοβάθμια άλλα υποστήριξε σε συνάντηση με εκπροσώπους στο Κρυονέρι (περί αναβάθμισης του Δημοτικού) και άλλη, εντελώς διαφορετική άποψη αργότερα σε σύσκεψη στο Μ. Βάλτο.
Συμπερασματικά:
1. Ο Δήμος δείχνει να είναι δίπλα και μαζί στα θέματα παιδείας.
2. Η Ένωση Γονέων με τέτοιες πρωτοβουλίες συμβάλλει στην επίλυση σοβαρών και χρόνιων προβλημάτων στο χώρο της εκπαίδευσης. Μακάρι οι γονείς με τη συμμετοχή τους να αναλάβουν «τα των παιδιών τους».
3. Η διαδικασία (για τις συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων) που ακολουθείται από το Υπουργείο και από τα διάφορα κλιμάκια της διοίκησης (Διευθυντές Εκπαίδευσης και Περιφερειακούς Διευθυντές) βρίσκει αντίθετους εκπαιδευτικούς, γονείς, και αυτοδιοίκηση στο δήμο Σικυωνίων.
4. Το ζητούμενο θα έπρεπε να είναι η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, οι ελλείψεις σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή, οι απλήρωτοι εκπαιδευτικοί, οι ελλείψεις αιθουσών αλλά και η αναγκαιότητα ίδρυσης νέων σχολικών μονάδων και όχι η λογιστική αποτίμηση της ποιότητας της εκπαίδευσης
Επειδή η Παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό και άρα είναι υπόθεση ΟΛΩΝ ΜΑΣ και στα πλαίσια του Καλλικράτη η Τοπική Αυτοδιοίκηση αναγορεύεται σε καθοριστικό παράγοντα φροντίδας της εκπαίδευσης των δημοτών, ας δραστηριοποιηθούμε όλοι και σύντομα, ώστε να εξασφαλίσουμε τους όρους για την εξασφάλιση της ποιότητάς της παρεχόμενης εκπαίδευσης και στο δήμο μας.