Δευτέρα, 2 Ιανουαρίου 2012

Μαζικές απολύσεις στο Δημόσιο φέρνει ο νέος χρόνος: Ολόκληρο το κείμενο του μνημονίου που υπεγράφη με την Tasκ Force


Ανοίγει διάπλατα, πλέον, η πόρτα για μαζικές απολύσεις προσωπικού στο Δημόσιο μετά και την επιστολή-σημείωμα που απέστειλε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Δημήτρης Ρέππας προς την τρόικα. Ο κ. Ρέππας με το εν λόγω σημείωμα καθιστά τους εκπροσώπους των δανειστών μας κοινωνούς των βασικών ρυθμίσεων που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του κράτους που θα έλθει προς ψήφιση στη Βουλή περί τα μέσα Ιανουαρίου 2012.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την εφεδρεία, η οποία αναγνωρίζεται απ' όλους πλέον ότι έχει μετεξελιχθεί σε φιάσκο, γεγονός που φέρνει ακόμη πιο κοντά τις απευθείας απολύσεις προσωπικού.

Ο κ. Ρέππας, ο οποίος αναγνωρίζει ότι η εφεδρεία έχει «φάει τα ψωμιά της», αν και μπορεί να ισχύσει για ένα πολύ μικρό ποσοστό των υπό απόλυση υπαλλήλων, ενημερώνει τους εκπροσώπους της τρόικας ότι εντός του 2012 θα ξεκινήσει η πλήρης αξιολόγηση των δομών του κράτους και του προσωπικού του δημόσιου τομέα. Η αξιολόγηση του προσωπικού, σύμφωνα με πληροφορίες που έχει «Το Βήμα», θα διενεργηθεί σε δύο φάσεις:

Η πρώτη αφορά την αξιολόγηση που έχει σχέση με τη βαθμολογική εξέλιξη του προσωπικού. Ηδη γι' αυτό το θέμα η διοίκηση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει καταρτίσει Προεδρικό Διάταγμα το οποίο προβλέπει τη σύσταση Συμβουλίων Αξιολόγησης κατά φορέα, που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του συστήματος, έτσι ώστε η αξιολόγηση να περιορίζεται αποκλειστικά «στην ικανότητα των υπαλλήλων, στην απόδοσή τους, ιδίως σε σχέση με τους προβλεπόμενους στόχους, τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο μονάδας και στη συμπεριφορά τους στην υπηρεσία».

Η αξιολόγηση αυτή θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο και η σχετική έκθεση που θα συντάσσεται θα αποτελεί, εκτός των άλλων, και το «διαβατήριο» για τη βαθμολογική εξέλιξη των υπαλλήλων και συνακόλουθα τη μισθολογική τους κατάταξη, καθώς η διατήρηση στον ίδιο βαθμό συνεπάγεται και την καθήλωσή τους στα ίδια μισθολογικά κλιμάκια.

Η δεύτερη φάση αφορά την αξιολόγηση συνολικά του προσωπικού του δημόσιου τομέα ταυτόχρονα με την αναμόρφωση των δομών του κράτους.

Η αξιολόγηση αυτή, που είναι απολύτως βέβαιον ότι θα οδηγήσει σε περίπου 80.000 απολύσεις υπαλλήλων, έτσι ώστε να τηρηθεί και η «μνημονιακή δέσμευση» για αποχωρήσεις-συνταξιοδοτήσεις 150.000 υπαλλήλων ως το 2015, θα πραγματοποιηθεί από γάλλους εμπειρογνώμονες με βάση και σχετικό μνημόνιο που υπεγράφη με την Task Force.

Το μνημόνιο, που οριστικοποιήθηκε κατά την πρόσφατη συνάντηση του κ. Ρέππα με τον κ. Χορστ Ράινχενμπαχ, προβλέπει τη συνεργασία των δύο πλευρών σε επτά τομείς (δομή και όργανα, διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, παρακολούθηση προϋπολογισμού, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, καλή νομοθέτηση, καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, αντιμετώπιση της διαφθοράς), κάτι που σημαίνει ότι η αναμόρφωση του κράτους έχει περάσει και επίσημα πλέον στην ευθύνη της Task Force.
Η εξέλιξη αυτή μετατοπίζει την πολιτική ευθύνη των μαζικών απολύσεων προσωπικού, σε προεκλογική μάλιστα περίοδο, από την κυβέρνηση στην Task Force. Γεγονός είναι όμως ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που θα έλθει προς ψήφιση στη Βουλή στα μέσα Ιανουαρίου, μετά και την έγκριση της τρόικας η οποία θα βρίσκεται την περίοδο αυτή στην Αθήνα, διαμορφώνει ένα νέο τοπίο για τις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Με βάση τις ρυθμίσεις αυτές οι υπάλληλοι που θα πάρουν τον δρόμο της εξόδου από το Δημόσιο θα είναι οι υπάλληλοι χαμηλών κυρίως προσόντων (Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) που υπηρετούν:

Πρώτον, σε οργανισμούς, τμήματα και διευθύνσεις που θα συγχωνεύονται ή θα καταργούνται, μόλις κρίνεται με βάση τα κριτήρια που θα θέτουν οι εμπειρογνώμονες της Task Force ότι είναι «άχρηστοι» ή «περιττοί» στο νέο περιβάλλον που θα διαμορφωθεί για το κράτος.

Δεύτερον, οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε τομείς του δημόσιου τομέα οι οποίοι θα εκχωρηθούν στους ιδιώτες, στους οποίους θα περάσει ένα σημαντικό κομμάτι της πίτας του Δημοσίου, έτσι ώστε να επέλθει μείωση των δημοσίων δαπανών.

Τρίτον, οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε θέσεις που θεωρούνται ήδη «νεκρές», όπως είναι για παράδειγμα οι δακτυλογράφοι, και δεν θα συμπεριληφθούν ως εκ τούτου στα νέα οργανογράμματα.

Τέταρτον, οι υπάλληλοι κυρίως χαμηλών προσόντων οι οποίοι δεν θα χωρούν στα πέντε «περιγράμματα θέσεων» ή στους διυπουργικούς κλάδους που θα συσταθούν πλέον με βάση και τα νέα οργανογράμματα σε κάθε υπουργείο.

Παράλληλα με τις απολύσεις προσωπικού θα υπάρξουν και μαζικές μετατάξεις κυρίως των υπαλλήλων που υπηρετούν σε υπηρεσίες των οποίων οι αρμοδιότητες θα εκχωρηθούν στους δήμους και στις περιφέρειες.

Οι μετατάξεις των υπαλλήλων που θα είναι υποχρεωτικές θα συνοδεύονται σ' αυτή την περίπτωση με τη μεταφορά και των οργανικών θέσεων που κατείχαν, καθώς οι κενές οργανικές θέσεις έχουν ήδη καταργηθεί.

Αυτό σημαίνει ότι ένας σημαντικός αριθμός των υπαλλήλων των υπό κατάργηση και των υπό μεταφορά υπηρεσιών από τα υπουργεία στους ΟΤΑ θα μπορεί να απολυθούν στην περίπτωση κατά την οποία οι θέσεις τις οποίες κατέχουν δεν προβλέπονται στους φορείς υποδοχής τους.

Συμπέρασμα: Το νέο έτος σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το Δημόσιο.

Το μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και στην Task Force:

Μνημόνιο Συνεργασίας
Μεταξύ
αφενός του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας, το οποίο εδρεύει στην Αθήνα, Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας 15,
όπως εκπροσωπείται νόμιμα από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης,
και αφετέρου του Υπουργείου Προϋπολογισμού,
ημόσιου Λογιστικού και Μεταρρύθμισης του Κράτους της Γαλλικής
ημοκρατίας, το οποίο εδρεύει στο Παρίσι, 135 Rue de Bercy, 75572 Paris Cedex 12, όπως εκπροσωπείται νόμιμα από την Υπουργό Προϋπολογισμού, Δημόσιου Λογιστικού και Μεταρρύθμισης του Κράτους, και κυβερνητικό εκπρόσωπο, και σε συνεργασία, ως τρίτο μέρος, με την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα (Task Force For Greece) εφεξής καλούμενης χάριν συντομίας TFGR, όπως εκπροσωπείται νόμιμα από τον επικεφαλής της ΤFGR.

Λαμβανομένων υπόψη:
Ότι στη συνάντηση υψηλού επιπέδου της 12ης Οκτωβρίου 2011, η οποία έλαβε χώρα στις Βρυξέλλες ανάμεσα στις Ελληνικές Αρχές, την TFGR, τις αρχές των κρατών-μελών καιδιεθνείς οργανισμούς, η Γαλλία προσφέρθηκε επίσημα να παράσχει στην Ελλάδα κρατική βοήθεια ως Υπεύθυνος Τομέα (Domain Leader) για τη διοικητική μεταρρύθμιση σε κεντρικό επίπεδο.
Ότι ο κύριος ρόλος και αρμοδιότητα του Υπεύθυνου Τομέα είναι να παράσχει κρατική
βοήθεια στις Ελληνικές Αρχές στη διάρκεια της φάσης αξιολόγησης ώστε να προετοιμαστεί η συνολική αρχιτεκτονική και στρατηγική για να υλοποιηθεί η διοικητική μεταρρύθμιση, ιδίως εντός του πλαισίου των συστάσεων του ΟΟΣΑ και με βάση τις απαιτήσεις του Μνημονίου.
Ότι η έκθεση του ΟΟΣΑ πρότεινε την υλοποίηση συγκεκριμένων πράξεων με σκοπό τη
μεταρρύθμιση της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. 0ς πρώτη άμεση συνέπεια, το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης προετοίμασε το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, συμπληρωματικά προς το νομοθετικό πλαίσιο του άρθρου 35 του νόμου 4024/2011, που περιγράφει τις αρχές αξιολόγησης των δομών και του προσωπικού της δημόσιας διοίκησης.
Οι κάτωθι υπογεγραμμένοι επίσημα επιβεβαιώνουν τα εξής:
Το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας, συνομολογείται μεταξύ της Ελλάδας και της Γαλλίας, σε συνεργασία με την TFGR και ορίζει τη Γαλλία Υπεύθυνο Τομέα για την παροχή τεχνικής βοήθειας αναφορικά με την μεταρρύθμιση της κεντρικής διοίκησης στην Ελλάδα.
Σε συνέχεια των προπαρασκευαστικών εργασιών, οι οποίες έλαβαν χώρα κατά το Νοέμβριο και Δεκέμβριο, καταρτίστηκε, συζητήθηκε και συμφωνείται από κοινού, σε συνεργασία με την TFGR, ένας γενικός οδικός χάρτης ανάμεσα στη Γαλλία και την Ελλάδα (επισυναπτόμενο Παράρτημα 1).
Ο εν λόγω οδικός χάρτης αποτελεί ένα γενικό πλαίσιο και θα είναι, για τις Ελληνικές Αρχές, ένα εργαλείο το οποίο διασφαλίζει τη συνολική εικόνα και τη συνεκτική παρακολούθηση.
Σύμφωνα με τις συστάσεις του ΟΟΣΑ καθώς και με τις απαιτήσεις του Μνημονίου, ο οδικός χάρτης περιγράφει τη συνολική αρχιτεκτονική και τη στρατηγική για την υλοποίηση της διοικητικής μεταρρύθμισης.
Ο οδικός χάρτης θα εξελιχθεί σταδιακά στα σχετικά λεπτομερή σχέδια δράσης που θα
μετουσιωθούν σε συγκεκριμένα έργα, με τις ανάλογες φάσεις, ορόσημα, προθεσμίες και
δείκτες δράσης. Πρόκειται για ένα κυλιόμενο σχέδιο δράσης που θα αποτελέσει τη βάση
ώστε να καθοριστεί, για κάθε έργο, ο τύπος της αιτούμενης βοήθειας (είτε άμεσα μέσω των Εθνικών Αρχών, Ευρωπαϊκών Οργάνων, Διεθνών Οργανισμών, πιστοποιημένων υπηρεσιών ή μέσω του ιδιωτικού τομέα).
Εάν κριθεί απαραίτητο και ζητηθεί επίσημα από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής ιακυβέρνησης και κατόπιν συμφωνίας με τον Υπεύθυνο Τομέα σε συνεργασία με την TFGR, ο εν λόγω οδικός χάρτης-πλαίσιο μπορεί να συμπληρωθεί από σχετικές ενέργειες για την παροχή βοήθειας.
Ο οδικός χάρτης-πλαίσιο αποτελεί την κύρια εντολή που αναλαμβάνει η Γαλλία ως Υπεύθυνος Τομέα για τη διοικητική μεταρρύθμιση σε κεντρικό επίπεδο και πρόκειται να υλοποιηθεί στους διάφορους φορείς της κεντρικής διοίκησης.

Στο πλαίσιο του παρόντος Μνημονίου Συνεργασίας, ο Υπεύθυνος Τομέα μπορεί να ζητήσει από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης να οργανώσει, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, τις απαραίτητες επαφές με τα διάφορα Υπουργεία ή τυχόν άλλους κρατικούς φορείς.
Το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας καλύπτει επίσης την παροχή κρατικής βοήθειας με στόχο να δημιουργηθεί μια σταθερή δομή διϋπουργικού συντονισμού, καθώς και να καθοριστούν και να υλοποιηθούν οι σχετικές αρμοδιότητες και διαδικασίες.
Οι Γαλλικές Aρχές θα συνδράμουν τις Ελληνικές Aρχές και την TFGR σε όλη τη μεταρρυθμιστική διαδικασία, με στόχο να διασφαλίσουν τη συνοχή των διαφόρων σχεδίων δράσης και έργων στους τομείς παροχής βοήθειας του οδικού χάρτη, λαμβανομένου υπόψη του σχεδίου νόμου επί του επιτελικού κράτους.
Επικοινωνίες αναφορικά με συγκεκριμένες δράσεις ή έργα θα συμφωνούνται από κοινού.
Η επικρατούσα γλώσσα του παρόντος Μνημονίου Συνεργασίας είναι η αγγλική.
Το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας θα τεθεί σε ισχύ μετά την υπογραφή του από όλα τα μέρη.


Γενικός οδικός χάρτης για τη διοικητική αναδιάρθρωση


πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ