Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011

Καταργήθηκε ο μοναδικός υποστηρικτικός θεσμός του δημόσιου σχολείου

Την αγωνία και την διαμαρτυρία του για την πρόσφατη κατάργηση του θεσμού του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) και την κατάργηση των Γραφείων ΣΕΠ εκφράζει σε ανοικτή επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας ο κ.Σπύρος Κρίβας, Καθηγητής Συμβουλευτικής και Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Πάτρας στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει :

« … Καταργείτε ένα θεσμό κα Υπουργέ, που εγκαθιδρύθηκε στην ελληνική δημόσια Δβαθμια εκπαίδευση πριν από 35 χρόνια και ήταν ο μοναδικός υποστηρικτικός θεσμός μέσα στο σχολείο, παρά τις ατέλειες και τα προβλήματα που υπήρχαν. Για τη στελέχωσή του επιμορφώθηκαν δεκάδες εκπαιδευτικοί και διαμορφώθηκαν δομές με υλικοτεχνική υποδομή, ενέργειες για τις οποίες δαπανήθηκαν τεράστια ποσά.. Όσοι εμπλακήκαμε στην υλοποίηση του θεσμού διερωτόμαστε: Για ποιο λόγο έγινε αυτή η κατάργηση; Τόσο αυτή η κυβέρνηση, όσο και η προηγούμενη, αλλά και σεις προσωπικά αναγνωρίζατε για χρόνια την αξία του θεσμού. Τώρα αλλάξατε γνώμη; Για ποιο λόγο; Μέσα από ποιο διάλογο και με ποιούς;…………………

Η αποδόμηση του θεσμού άρχισε με την αναστολή ( βλ. κατάργηση) της λειτουργίας των «Γραφείων Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑΣΥ)» σε ΕΠΑΛ της χώρας, τον Αυγούστου 2010. Όμως, κα Υπουργέ, αν κάποιοι μαθητές και μαθήτριες της Δβαθμιας εκπαίδευσης περισσότερο από άλλους χρειάζονται στήριξη είναι τα παιδιά των ΕΠΑΛ, των οποίων και εσείς και εμείς γνωρίζουμε το χαμηλό κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο.
 

Η αποδόμηση του θεσμού συνεχίστηκε και μετά με την αφαίρεση της εφαρ-μογής του θεσμού με έναρξη το σχολικό έτος 2011 – 2012 από το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας της Α΄ Τάξης των Λυκείων, η οποία όμως σε εγκύκλιο της υφυπουργού κας Χριστοφιλοπούλου ( Απ. Πρωτ. 59609/ 25-05-2011 αναφέρεται ως « τάξη προσανατολισμού ». Πώς θα υλοποιείται αυτός ο προσανατολισμός με σκοπό προφανώς τη δυνατότητα επιλογών στις επόμενες τάξεις, έστω και όπως είναι ακόμη το πρόγραμμα σπουδών στο Λύκειο; …………………

Τέλος, η χαριστική βολή, δόθηκε με την διάλυση πλέον των Γραφείων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού ( ΓΡΑΣΕΠ )» σε Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και την ερήμωση των ΚΕΣΥΠ. Από αυτά θα λειτουργήσουν κατά το σχολικό έτος 2011-2012 με ένα μόνο σύμβουλο 57 ΚΕΣΥΠ σε σύνολο 79 σε όλη τη χώρα μέχρι την οριστική κατάργησή τους ………….

κα Υπουργέ, η παροχή υπηρεσιών ψυχολογικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των μαθητών/τριών, που επαγγέλλεσθε, δεν μπορεί να αφεθεί στα χέρια ενός απλά επιμορφωμένου σχετικά εκπαιδευτικού, ούτε μπορεί να ανατεθεί σ’ αυτόν ένα υψηλού βαθμού δυσκολίας έργο, που απαιτεί εξειδικευμένους γνώσεις εξειδικευμένου συμβούλου στο πλαίσιο λειτουργίας θεσμών όπως ο ΣΕΠ και άλλοι ( π.χ. Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων, Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης ) , τους οποίους εσείς με πολύ ευκολία καταργείτε.

...Η επιστολή μου αυτή, κα Υπουργέ, αποτελεί μια κραυγή αγωνίας αλλά και διαμαρτυρίας ενός ανθρώπου, ο οποίος μαζί με πλειάδα εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων στήριξαν το θεσμό αυτό από τη γένεσή του. Σας κάνω έκκληση την τελευταία στιγμή. Μην επιτρέψετε να κατεδαφισθεί ο θεσμός του ΣΕΠ επί της υπουργίας σας. Υποστηρίξτε το θεσμό και γνωρίζετε πολύ καλά ότι υπάρχουν άτομα και φορείς, οι οποίοι και γνώσεις στο αντικείμενο διαθέτουν, και προτάσεις σας έχουν κάνει και να βοηθήσουν διατίθενται. Η κατεδάφιση του θεσμού θα σας χρεωθεί ως αρνητική πολιτική πράξη και ως ευθύνη σας, την οποία θα σας καταλογίσουν ως μομφή οι πολίτες του σήμερα και δεν θα σας συγχωρήσουν οι πολίτες και οι πολίτισσες του αύριο.»


Κ. Μαυραγάνη