Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2010

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΡΟΜΑ ΣΤΟ ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΧ. ΣΙΚΥΩΝΑΣ


Πρόβλημα έχει δημιουργηθεί  στην τοπική κοινωνία στην Αρχαία Σικυώνα (Βασιλικό), από την εγγραφή παιδιών Ρομά στο Δημοτικό σχολείο του χωριού και την ανάγκη εκπαίδευσής τους σε ειδική τάξη υποδοχής. Το γεγονός ξεσήκωσε αντιδράσεις από τη μεριά του Τοπικού Συμβουλίου απέναντι στον Σύλλογο Γονέων του σχολείου και την Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης, με αποτέλεσμα να μπαίνει ο Γενάρης χωρίς λύση στο πρόβλημα, με τα παιδιά αυτά εκτός σχολικής πράξης.
Από τις πληροφορίες που συλλέξαμε από τον Προϊστάμενο Πρωτοβάθμιας κ. Παπαγεωργάκη, φαίνεται ότι το πρόβλημα ξεκίνησε στην αρχή της χρονιάς όταν «στο Δημοτικό σχολείο της Αρχαίας Σικυώνας γράφηκαν τον περασμένο Σεπτέμβρη, βάσει σχετικής εγκυκλίου του ΥΠΔΒΜΘ, 12 μαθητές Ρομά οι οποίοι κατοικούν στην περιοχή “Τουρκογέφυρα" που ανήκει στο Δ. Δ. Αρχαίας  Σικυώνας. Αυτό έγινε με βάση την ευρωπαϊκή αλλά και ελληνική νομοθεσία επιδιώκοντας- και σωστά- την ένταξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα γιατί είναι αδιανόητο στην εποχή μας να μιλάμε για εκπαιδευτικό αποκλεισμό ατόμων και ομάδων. Ανεξάρτητα των προβλημάτων που εξ αντικειμένου υπάρχουν και είναι κατανοητά, η εκπαίδευση οφείλει να αμβλύνει κοινωνικές και κυρίως εκπαιδευτικές ανισότητες και συνεπώς όλα τα παιδιά πρέπει να φοιτούν στο σχολείο. Η καταπολέμηση φαινομένων ρατσισμού είναι υποχρέωση όλων και κυρίως της εκπαίδευσης και πρέπει να γίνεται όχι στα λόγια αλλά στην πράξη. Εξάλλου οι οικογένειες των μαθητών Ρομά είναι Έλληνες πολίτες με υποχρεώσεις αλλά και δικαιώματα. Μάλιστα, βάσει διάταξης, το ποσοστό εγγραφέντων μπορεί να είναι 50% επί του συνόλου των μαθητών του σχολείου κι εδώ οι μαθητές του σχολείου ήταν 36 και τώρα είναι 48….»
Ο Σύλλογος Γονέων του σχολείου και ο εκπρόσωπός του  κ. Φάνης Πατρινόπουλος, ήταν από την αρχή συμμετέχων στις διαδικασίες συνομιλίας τόσο με τους υπηρεσιακούς παράγοντες εκπαίδευσης, όσο και με το Τοπικό Συμβούλιο . Επιβεβαιώνει λοιπόν την «παρέμβαση του Συμβούλου της Πρωτοβάθμιας κ. Βάϊου που αφού είδε πως είναι η κατάσταση στο σχολείο, άκουσε τους γονείς οι οποίοι εξέφρασαν τις διαμαρτυρίες εντόνως και προώθησε το θέμα για δημιουργία τμήματος ένταξης  μετά από την διενέργεια τεστ … ζητούν αίθουσα από τους γονείς και κηδεμόνες… και τα μάτια μας στρέφονται στην αίθουσα που υπάρχει στο προαύλιο, δωρεάς κ. Μιχαλοπούλου και είναι από ότι γνωρίζουμε για πολλαπλές χρήσεις και ανήκει στον δήμο ……»Την αίθουσα ζήτησε και η Δ/νση της Πρωτοβάθμιας, όπως μας πληροφορεί ο κ. Παπαγεωργάκης «…η υπηρεσία μας πραγματοποίησε διαγνωστικά TESTS με τoν αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο και προγραμμάτισε δημιουργία Τάξης Υποδοχής Επίσης, προγραμματίζοντας διορισμό εκπαιδευτικού από το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, ζητήσαμε από την τοπική αυτοδιοίκηση της Αρχαίας Σικυώνας, την παραχώρηση μιας υπάρχουσας αίθουσας στο προαύλιο του σχολείου για να στεγάσουμε τους μαθητές αυτούς και είχαμε την προφορική διαβεβαίωση ότι θα παραχωρηθεί. Αυτό στη συνέχεια αναιρέθηκε από το τοπικό συμβούλιο αν και η τελική απόφαση ανήκει στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στη συνέχεια, τόσο η Διεύθυνση του σχολείου όσο και η Διεύθυνση Π.Ε Εκπαίδευσης, απευθυνθήκαμε και πάλι εγγράφως στη Δημοτική Αρχή για την παραχώρηση της αίθουσας. Η έκκλησή μας δεν είχε ως τώρα αποτέλεσμα λόγω των εκλογών που μεσολάβησαν και επειδή στη συνέχεια το απερχόμενο Δημοτικό Συμβούλιο δεν θεώρησε το θέμα επείγον για να το φέρει σε συζήτηση και να ανταποκριθεί θετικά. Παράλληλα ζητήσαμε από τη Νομαρχία τη τοποθέτηση μια αίθουσας τύπου προκάτ αλλά λόγω λήξης του έτους  δεν υπάρχει καμιά διαθέσιμη. Ευελπιστούμε η νέα Δημοτική Αρχή ν’ ανταποκριθεί  στο σχετικό αίτημα και να παραχωρήσει την αίθουσα»
Φαίνεται, λοιπόν, ότι το πρόβλημα δημιουργείται από το τοπικό συμβούλιο, που αντιδρώντας στη δημιουργία τάξης ένταξης Ρομά στο σχολείο του χωριού (για ποιους πραγματικούς λόγους άραγε;) , αλλάζει την αρχική σύμφωνη γνώμη και παραπέμπει το θέμα στην δημοτική Αρχή του δήμου Σικυωνίων με την δικαιολογία του καθορισμού της  χρήσης (πολιτιστικές δραστηριότητες) της υπάρχουσας αίθουσας από την παραχωρήτρια. «Στη συνεδρίαση της ΔΕΠ (19/11/2010) τίθεται θέμα συζήτησης από την Ένωση Γονέων και επειδή ήταν εκτός ημερήσιας διάταξης έπρεπε να συζητηθεί πρώτο και αφού κάτι τέτοιο δεν έγινε, δεν συζητείται). Στο τέλος, και μπροστά στην εμμονή του κ. Κουκουμέλη, το θέμα συζητείται με τον κ. Ζαχαριά και τον κ. Τσουλούφα, ο οποίος και είπε : " Να ερωτηθεί η κληροδότρια. Δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο»
(Φ. Πατρινόπουλος)
Η κ. Μιχαλοπούλου όμως μάθαμε ότι ρωτήθηκε και δεν έχει κανένα πρόβλημα να χρησιμοποιηθεί η αίθουσα ως τάξη διδασκαλίας, ενώ το θέμα παραπέμφθηκε για συζήτηση στη νέα δημοτική Αρχή, χάνοντας έτσι και άλλο χρόνο, μαζί με αυτόν της καθυστέρησης διορισμού του δασκάλου από το Υπουργείο. Επομένως  αυτό που επείγει είναι η απόφαση της διάθεσης της αίθουσας από την νέα Δημ. Αρχή αφού «η Διεύθυνση Α/θμιας Εκπ/σης μπορεί να διαθέσει εκπαιδευτικό για την Τάξη Υποδοχής αλλά όπως γίνεται αντιληπτό, χωρίς αίθουσα πώς μπορεί να εργαστεί. ο εκπαιδευτικός και να στεγαστούν οι μαθητές αυτοί. Επομένως, μόνη λύση και μάλιστα επείγουσα στο ζήτημα είναι η παραχώρηση αίθουσας για την στέγαση των μαθητών. Όσο για τις διάφορες αιτιάσεις περί εμβολιασμών έχουν γίνει οι σχετικές ενέργειες και αναμένονται τα εμβόλια από τις υγειονομικές υπηρεσίες. Άλλωστε ο εμβολιασμός είναι σημαντικός κυρίως για τους μαθητές Ρομά κι όχι για του υπόλοιπους μαθητές που έχουν κάνει τα εμβόλια.» (κ. Παπαγεωργάκης)
Εμείς αυτά  που διαπιστώνουμε είναι ότι

• ένα μέρος της τοπικής κοινωνίας, όπως εκφράζεται από το Τοπικό  Συμβούλιο, δεν μπορεί να δεχτεί την συνύπαρξη  των παιδιών Ρομά με τα δικά τους, απέναντι σε ένα άλλο κομμάτι της που εκφράζεται από τον Σύλλογο Γονέων που θέλει την λειτουργία της τάξης ένταξης
και αυτό είναι ένα θέμα προς συζήτηση τόσο για την εξάλειψη συνδρόμων φυλετικού διαχωρισμού και την δημιουργία συνειδήσεων αρμονικής συνύπαρξης  από τη μια, όσο και για τη βελτίωση των αντιλήψεων και στάσεων ζωής των παιδιών των Ρομά ,μέσα από την παροχή παιδείας.
Για άλλη μια φορά, αποδεικνύεται η κοινωνία και οι μηχανισμοί της ανίσχυροι να επισπεύδουν διαδικασίες  (παροχή αίθουσας και δάσκαλου), δέσμιοι άλλοτε της συνηθισμένης για την Ελληνική πραγματικότητα γραφειοκρατίας και άλλοτε της αντίληψης « τα κάστανα ας τα βγάλει από τη φωτιά ο επόμενος»
Το αποτέλεσμα όμως παραμένει  το ίδιο, όποιες κι αν είναι οι αιτίες. Τα παιδιά των Ρομά, μεσιάζει η χρονιά και βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικής πράξης, να περιφέρονται ξυπόλητα, ζητιανεύοντας στα φανάρια και στα Super Markets, ή παραφυλάγοντας στις γειτονιές μήπως κι «αρπάξουν» κάτι.
Πόσοι από μας προτιμάμε αυτήν την εικόνα;